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[제2017-19호] Using Cheap Talk to Polarize or Unify a Group of Decision Makers

저자 : 정대영
연구조정실 2017.06.27 3966

제목 : Using Cheap Talk to Polarize or Unify a Group of Decision Makers
저자 : 정대영(미시제도연구실)

 

<요약>

 

본고는 상대적 정보 우위를 가진 외부 전문가가 전략적 정보 전달을 통하여 집단적 의사결정자들을 자신이 원하는 방향으로 설득하는 과정을 분석하였다. 모형에서는 상대적 정보 우위를 가진 외부 전문가가 다양한 선호를 가진 집단적 의사결정자들에게 칩톡(Cheap Talk)을 통해 정보를 전달하고, 의사결정자들은 외부 전문가가 제공하는 정보를 관찰한 후 투표를 통하여 주어진 사안의 가부를 결정하도록 설정하였다. 모형 분석 결과, 외부 전문가는 단순한 정보전달 전략을 취함으로써 의사결정자들을 양극화 또는 통합하여 그들을 효과적으로 설득해 낼 수 있다는 결론을 얻었다. 또한, 외부 전문가의 정보 우위 정도가 충분히 클 경우, 의사결정자들은 외부 전문가가 편향된 선호를 가지고 있다는 것을 알고 있음에도 불구하고, 외부 전문가의 조언에만 의존하여 투표를 한다는 결론을 내릴 수 있다.

 

<Abstract>

 

We develop a model of strategic information transmission from an outside expert with informational superiority to a group of people who make a decision by voting on a proposal. An outside expert who observes the qualities of a proposal sends a cheap talk message to decision makers with limited information. A simple cheap talk strategy of the expert can be surprisingly effective in persuading decision makers by polarizing or unifying their opinions. When there is a significant informational gap, decision makers vote in the expert’s interest by focusing only on the expert’s message, even though they know she has her own bias.

 

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